Gentlemen op de weg
In de afgelopen dagen loop ik elke ochtend fluitend naar buiten om mijn leaseauto te begroeten. Ik open glimlachend het voorportier, stap in de auto en rijd opgewekt naar mijn werk. Want .... de ruiten van mijn auto zijn heel, in de auto is, te allen tijde, een stuur aanwezig, ook het audio/navigatiesysteem zit op zijn plaats en werkt, de banden zijn niet lek en de buitenspiegels bevinden zich in de staat zoals het hoort.
En nu vraag jij je waarschijnlijk af waarom ik hier zo verbaasd over ben? Dan neem ik je even terug in de tijd.
Ik heb 3 ½ jaar met veel plezier gereden in een stoere Audi A3 (voor de kenners: S-edition, sportback, 92 kW/125 PK, 7 versnellingen en sequentiële automaat, 1.4 TFSI, sportief uiterlijk). De auto reed formidabel en ik kon de bochten als het ware vierkant nemen. Bij een scherpe bocht kleefden de wielen aan het asfalt. Waar andere auto's gevaarlijk zijwaarts helden, bleef mijn auto keurig rechtop de weg staan. Over de rijkwaliteiten niets dan goeds. De Audi had echter ook een vreemde aantrekkingskracht op bepaalde types. Ik werd vaak onaangenaam verrast, omdat ik een onzichtbaar bord op mijn dak had met de tekst "GRATIS meenemen wat je kunt gebruiken". Alleen inbrekers en criminelen konden dit reclamebord zien en waren in staat om de tekst lezen. (zie mijn verhaal Stuurloos). De inbrekers en criminelen maakten dankbaar gebruik van deze rijdende advertentie, wat resulteerde in de diefstal van meerdere sturen en audio/navigatiesystemen, het inslaan van diverse ruiten en buitenspiegels. Ik had blijkbaar een zeer populaire auto, in alle opzichten!
Ik overlegde met de leaseautobeheerder van mijn werkgever. Welke auto heeft geen onzichtbare advertentie op het dak? De Volkswagen Golf viel af. Deze auto's zijn uitermate populair. Dit gold ook voor alle andere uitvoeringen van Audi en alle types van BMW.
Na het scannen van de auto's in de pool, stelde de werkgever een SKODA Octavia voor. Na het lezen van de technische specificaties op internet, kwam ik met D. tot de conclusie dat dit een goede wagen moest zijn: ruim, degelijk, een rijdersauto, prima audio/navigatiesysteem, goede stoelen, stevige motor én betrouwbaar, maar niet zo spannend.
Nadat de autoruil had plaatsgevonden, stapten D. en ik in de auto om wat kilometers te rijden. Ik moest nog wat spullen op kantoor ophalen; een prima gelegenheid om de auto op de snelweg en de binnenstad te testen. Ik moet eerlijk toegeven: de auto rijdt prima, trekt goed op, versnelt op de juiste momenten (en ik hoef niet bij te steppen of terug te schakelen), hij is ruim zodat ik er van alles in kwijt kan, de stoel zit perfect. De bochten kan ik niet vierkant nemen, maar de auto ligt stevig op het asfalt. Wat mij echter aangenaam verraste, was het volgende. Op de snelweg krijg ik van de medeweggebruikers alle tijd en ruimte om in te voegen en in te halen. Van mijn achterliggers krijg ik de mogelijkheid om van de linker rijstrook naar de rechter te gaan. Er wordt niet gebumperkleefd, er wordt niet geseind en automobilisten gooien hun auto niet zomaar voor de mijne.
Ik kan niet anders concluderen, dan dat het rijden in de SKODA Octavia, de gentlemen in mijn medeweggebruikers naar boven haalt. Ongelooflijk maar waar. En dit laatste hadden ze niet in de reviews gemeld. Een fijne bijkomstigheid.
Mocht je nu een glimlachende SKODA Octavia bestuurster tegenkomen, omdat je haar de ruimte hebt gegeven om van de weg gebruik te maken, weet dan dat dit zeer gewaardeerd wordt.
En nu vraag jij je waarschijnlijk af waarom ik hier zo verbaasd over ben? Dan neem ik je even terug in de tijd.
Ik heb 3 ½ jaar met veel plezier gereden in een stoere Audi A3 (voor de kenners: S-edition, sportback, 92 kW/125 PK, 7 versnellingen en sequentiële automaat, 1.4 TFSI, sportief uiterlijk). De auto reed formidabel en ik kon de bochten als het ware vierkant nemen. Bij een scherpe bocht kleefden de wielen aan het asfalt. Waar andere auto's gevaarlijk zijwaarts helden, bleef mijn auto keurig rechtop de weg staan. Over de rijkwaliteiten niets dan goeds. De Audi had echter ook een vreemde aantrekkingskracht op bepaalde types. Ik werd vaak onaangenaam verrast, omdat ik een onzichtbaar bord op mijn dak had met de tekst "GRATIS meenemen wat je kunt gebruiken". Alleen inbrekers en criminelen konden dit reclamebord zien en waren in staat om de tekst lezen. (zie mijn verhaal Stuurloos). De inbrekers en criminelen maakten dankbaar gebruik van deze rijdende advertentie, wat resulteerde in de diefstal van meerdere sturen en audio/navigatiesystemen, het inslaan van diverse ruiten en buitenspiegels. Ik had blijkbaar een zeer populaire auto, in alle opzichten!
Ik overlegde met de leaseautobeheerder van mijn werkgever. Welke auto heeft geen onzichtbare advertentie op het dak? De Volkswagen Golf viel af. Deze auto's zijn uitermate populair. Dit gold ook voor alle andere uitvoeringen van Audi en alle types van BMW.
Na het scannen van de auto's in de pool, stelde de werkgever een SKODA Octavia voor. Na het lezen van de technische specificaties op internet, kwam ik met D. tot de conclusie dat dit een goede wagen moest zijn: ruim, degelijk, een rijdersauto, prima audio/navigatiesysteem, goede stoelen, stevige motor én betrouwbaar, maar niet zo spannend.
Nadat de autoruil had plaatsgevonden, stapten D. en ik in de auto om wat kilometers te rijden. Ik moest nog wat spullen op kantoor ophalen; een prima gelegenheid om de auto op de snelweg en de binnenstad te testen. Ik moet eerlijk toegeven: de auto rijdt prima, trekt goed op, versnelt op de juiste momenten (en ik hoef niet bij te steppen of terug te schakelen), hij is ruim zodat ik er van alles in kwijt kan, de stoel zit perfect. De bochten kan ik niet vierkant nemen, maar de auto ligt stevig op het asfalt. Wat mij echter aangenaam verraste, was het volgende. Op de snelweg krijg ik van de medeweggebruikers alle tijd en ruimte om in te voegen en in te halen. Van mijn achterliggers krijg ik de mogelijkheid om van de linker rijstrook naar de rechter te gaan. Er wordt niet gebumperkleefd, er wordt niet geseind en automobilisten gooien hun auto niet zomaar voor de mijne.
Ik kan niet anders concluderen, dan dat het rijden in de SKODA Octavia, de gentlemen in mijn medeweggebruikers naar boven haalt. Ongelooflijk maar waar. En dit laatste hadden ze niet in de reviews gemeld. Een fijne bijkomstigheid.
Mocht je nu een glimlachende SKODA Octavia bestuurster tegenkomen, omdat je haar de ruimte hebt gegeven om van de weg gebruik te maken, weet dan dat dit zeer gewaardeerd wordt.