Wat gebeurt er als je je fantasie gebruikt?

Een paar dagen terug kwam ik een oud versje tegen, dat iemand op Facebook had geplaatst. Het versje is ooit geschreven door Annie M.G. Schmidt, met een titel, die in de afgelopen zomer heel hot was: 'Pas op voor de hitte'. Ik heb het versje voor je uitgeschreven en ik wil je vragen om het hardop voor te lezen.


Denk aan juffrouw Scholten,
die is vandaag gesmolten, 
helemaal gesmolten, op de Dam.
Dat kwam door de hitte,
daar is ze in gaan zitten
- als je soms wilt weten hoe dat kwam.
Ze hebben het voorspeld: Pas op juffrouw, je smelt!
Maar ze was ontzettend eigenwijs ....
Als een pakje boter,
maar dan groter,
is ze uitgelopen, voor het paleis. 

Enkel nog haar tasje
lag daar in een plasje .....
Alle kranten hebben het vermeld
op de eerste pagina
Kijkt het zelf maar even na.
Ja, daar staat het, kijk maar: dame smelt.

Die arme juffrouw Scholten ....
helemaal gesmolten ...
Als dat jou en mij eens overkwam.
Laten we met die hitte
overal in gaan zitten,
maar vooral niet midden op de Dam. 

Bij het uitspreken van de tekst: 'Pas op juffrouw, je smelt', gaat mijn stem als vanzelf omhoog (alsof er een vraagteken achter de zin staat) en mijn mondhoeken krullen naar boven. Vervolgens zie ik beelden van een dunne, wat oudere juffrouw met lang grijs haar, dat ze in een knot draagt. Ze is gehuld in een wijd uitlopende bloemenjurk en ze draagt luchtige sandaaltjes. Een zweempje lippenstift kleurt haar lippen roze. Haar hoed is van haar hoofd gevallen en ligt op de grond. Een gesmolten ijsco! 

Verder zie ik omstanders voor me, die dit tafereel met opengevallen mond bekijken en ietwat verlegen naar deze juffrouw kijken, onderwijl fluisterend wat ze nu het beste zouden kunnen doen. 

En terwijl al deze beelden achter elkaar zich uitbreiden tot een korte film, bedenk ik me dat het versje ook iets ondeugends heeft. Iets waar Annie MG Schmidt heel goed in was: het choqueren van haar lezerspubliek. Toen en nu. Want dat is blijkbaar nog steeds nodig in een wereld met zuurpruimen. 
 


De afbeelding is afkomstig van de website Apparata

Reacties

Populaire posts van deze blog

De boe-vis

Friemeltje, Kwakje en de jagende register-accountant

Kwal!