Inrichten

De verbouwing is achter de rug. De zolder ziet er werkelijk fantastisch uit. Als D. en ik de trap op lopen, valt op dat het er comfortabel warm is. De muren zijn wit opgedroogd; al het vocht is uit het stucwerk verdampt.

En nu komt de volgende klus: het inruimen en inrichten. Alle boeken die voor de verbouwing per stapel naar beneden zijn vervoerd, moeten nu weer naar boven. De boekenkasten, fris geverfd, staan nieuwsgierig af te wachten welke boeken zij deze keer tentoon mogen stellen. 


Nadat ik de 50ste stapel naar boven heb gebracht, slaak ik een zucht van vermoeidheid: "Een E-reader zou nu wel heel handig zijn." 

Ik probeer me voor te stellen dat al onze boeken digitaal beschikbaar zijn. In plaats van 700 papieren boeken, die jaar na jaar stof happen, zou ik een blinkend modern klein apparaat kunnen kopen die in één oogopslag álle boeken laat zien die digitaal beschikbaar zijn. Uiteraard zit er een slimme zoekfunctie op. Auteur? Geen probleem. Type de achternaam in, en een lijst met auteurs komt te voorschijn. In wat voor soort boek heb ik nu behoefte? Deze vraag beantwoordt de E-reader ogenblikkelijk in een overzicht variërend van romans tot thrillers, poëzie tot kinderboeken. Hoe makkelijk kan het leven zijn.

Dan valt mijn blik op een kinderboek, dat ik in mijn handen heb. Op de eerste pagina is het handschrift van mijn oma te zien 'omdat je geslaagd bent voor je zwemdiploma A'.  Wat leuk zo'n tastbare herinnering. Dierbaar ook omdat zij al enige tijd niet meer onder ons is. Ik pak een ander boek dat ik gekocht heb na de aankoop van mijn eerste eigen woning. Mijn blik valt op een verkleuring van de omslag. Mijn gedachten schieten 12 jaar terug in de tijd. Het boek las ik bij voorkeur in bad met een kop thee en een schaaltje chocolade op de badrand. Het papier heeft deze gebeurtenis als het ware naar binnen gezogen.

Ik kijk de resterende boekenstapels met andere ogen aan. Met frisse moed pak ik de 51ste stapel en loop naar zolder. Nog 52 stapels te gaan .....


Populaire posts van deze blog

De boe-vis

Friemeltje, Kwakje en de jagende register-accountant

Kwal!